SOPHIATEMPLET

Den gudomligt feminina visdomsvägen

En lunarisk och luciferisk afton

Diana Lucifera bar ljuset i natten när vi vandrade in i urmoderns berg på jakt efter den högt värderade prima materian under onsdagens salong. I den djupa myllan fann vi vad vi sökte – fröet til guldet – som också gestaltas som den alkemiska dubbelhövdade rebisen.

I jordens innandöme väckte vi upp jordens egen musa – den tysta Thalia som slumrar likt Schekina i sin jordegrav tills människan med ljusbärerskans hjälp kan väcka henne till liv. Likt alla muser är hon dotter till Mnemosyne – minnets gudinna och till Zeus. Muserna kan därför få oss att minnas vår historia och vårt ursprung och kan på så sätt åter få tillgång till alla våra forna gåvor och talanger. I den tysta Thalias fall kan det handla om hågkomsten av gudinnans, änglarnas och sedmera människornas fall till jorden. Jordens furste – Asmodeus som först initierat fallet i vårt eget väsen förmedlade nu kunskaper om detsamma. Med fallet i minnet steg vi åter upp ur underjorden.

 Väl ovan jord igen påbörjade vi uppstigningen mot månens insegel med att invokera månens ärkeängel – Gabriel. Aftonens salong inleddes genom att vi fick fallet från ovan gestaltat  både genom Ett drömspel av August Strindberg, där Indras dotter stiger/faller ned på jorden och genom fallet som Ärkeängeln gör i filmen Gabriel. 

 Med Gabriel åter vid vår sida föredrogs det om Lunas roll i människans alkemiska arbete. Sedan tog vi hjälp av månens musa Clio och  gjorde  en rening och upplysning av månens sfär för att därigenom bygga den första våningen på vårt Olympiska torn. Clio är historiens musa och hennes namn berättar att hon kan göra en människa erkänd för de handlingar hon gjort som förändrar historiens gång till det bättre för männskligheten och skapelsen i sin helhet. Clio får också människan att minnas sin egen historia så man frigöra sig från de negativa mönster som finns med som ett band som låser fast människan i det förflutna. Clio är också den episka konstens och retorikens egen musa.

Helgad vare Clio!

Clio sjöng, ackompanjerad av Orfeus vemodiga flöjttoner, sin sång till mångudinnan:

Måne, nattens drottning, måne, mörkrets ljus.

Du är tidens moder över liv och jag ber dig giv oss frid.

 Ljusets bärarinna, färdas genom natten.

 Du är tidens moder över liv och jag ber dig giv oss frid.

Vi avslutade denna lunariska afton med att dricka Alkemiska Akademins nytillverkade elixir – Musan Clio och Lunas elixir i gemensam andakt.

Nattens drottning, när du kastar din skugga,

du samtidigt manar din ljusa syster att återvända.

Vi tackar dig för denna rit och för ditt helande mörker.

Mörka gudinna, syster till Dagen, heliga Drottning av Natten,

Vi tackar dig för din välsignelse och ber om nåd.

Diana Lucifera – som den sanna ljusbringare hon är – bär nu ljuset i sin fackla och guidar oss inför fortsatta processer tills vi möter hennes solige broder Apollon tillsammans med Venus upp på Olympens berg. Samma berg som vi startade aftonen med att gräva oss djupt in i. Inom alkemin har man måttot:

V.I.T.R.I.O.L. Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem. Besök det inre av Jorden och genom reningar skall du finna den fördolda stenen.

Vi arbetar i denna salongsserie med att häva fallet och planerar en uppstigning genom de sju planeterna till fixstjärnornas sfär för att på så sätt bygga upp tornet som förenar människan med det gudomliga.

Välkommen att följa med på denna resa! Nästa gång är det merkurius tur den 20 mars. Prästinnan påbörjar arbetet med de nya elixiren som ska fyllas med kraften från den andligt transforamtiva agenten – Merkurius och med planetens egen musa. Elixirens merkur ska först tillredas i den alkemiska kopparsvanen och sedan beredas med örter för att silas inför nästa Merkuriussalong då all kan hända i sann merkurial anda.

Hoppas vi ses då!

Tempelprästinnan 2012-02-24

Har du hört sirenens sång?

Den fallna Sofia, som täcks av de mörka planeternas slöja, gestaltas i alkemin också som den förföriska sjöjungfrun eller sirenen Melusina. Hon är en merkurial aspekt bortom gott och ont och med sin förförande sång lockar hon alkemisten ner i Urmoderns djupa hav. Där väntar skatter för den som klarar detta kaotiska vatten men annars ond bråd död eller sinnets upplösning.

I kabbalan kan vi se motsvarigheten i kunskapsbrunnen daaths sefira på Livets träd. Brunnen är också en port ner i avgrunden, som är ett resultat av det fall som en gång skedde. I och med fallet förlorade vi tillgången till Livets träds krafter i sin helhet och blev dödliga. När vi söker återta vårt förlorade paradis måste vi åter överbrygga den avgrund som skiljer de högre världarna från de lägre.

Alkemisten som fallit ner i brunnens mörka kaos förlorar sig lätt i gudinnan Mayas illusoriska väv. På samma sätt irrar pilgrimen runt på sina knän i Chartres labyrint. Men genom att möta sitt inre odjur och sina rädslor djupt nere på botten av sitt väsen, når man till slut fram till centrum, till centralsolens hjärtpunkt där alla illusoriska dimslöjor löses upp. Likt Theseus, som enligt legenden dödade odjuret Minotaurus i mitten av labyrinten och sedan med hjälp av Ariadnes röda tråd hittade ut ur labyrintens skengångar, kan människan med hjälp av Ariadnes röda kärlekstråd finna utgången och stiga upp ur Urhavets urkaos – massa confusa.
Inom alkemin ser man det som att man tvinnar livets och dödens ödestrådar och när man har uthärdat det tillräckligt länge så börjar man till slut se väven, själva skapelsens matris ungefär som i filmen Matrix. När matrisen blir synlig kan vi också bli delaktiga i vårt eget livsöde för vi arbetar då tillsammans med den gudomliga försynen. Med hjälp av Ariadnes röda tråd spinner vi vår verklighet kring vår realiserade mittpunkt – vårt Själv och kastas då inte runt i ödeshjulets periferi.
Vi häver alltså ödesgudinnornas verkan genom att vandra in labyrintens centrum där guldet, skatten eller det realiserade Självet uppenbaras. I sin hand har man då visdomens salt som i alkemin symboliserar den visdom som man får genom livserfarenhet. En alkemisk metafor gestaltar det också som att man då får smaka visdomens mjölk ur sjöjungfruns fylliga bröst. Gudinnan Sophia som först uppenbarade sig i sin fallna och neddragande aspekt som Maya eller Sirenen byter då skepnad och framträder i sin närande och moderliga aspekt som bjuder på sitt visdomselixir till den som vågat träda ner och in i sitt eget djupaste mörker.

Tempelprästinnan 2012-02-07

 

Nattens drottning

Nattens drottning, när du kastar din skugga,
du samtidigt manar din ljusa syster att återvända.
Vi tackar dig för denna rit och för ditt helande mörker.
Mångudinna, syster till Dagen, heliga Drottning av Natten. Vi tackar dig för din välsignelse och ber om nåd.

Tempelprästinnan 2012-02-07

De 9 musornas salonger

 Tempelprästinnan lyssnar till Apollon och de nio musornas inspiration. Var och en av de nio musorna kommer sedan bli en del av de spirituella och musikaliska salonger som kommer att presenteras på Alkemiska Akademin under året.

En alkemisk afton i salongsmiljö –

månens insegel

 Säsongens första salong går av stapeln den 22 februari och har månen och dess musa som tema.

 Inspirerad av de franska rosenkreutzsalongerna i slutet av 1800-talet, som samlade konstnärer, filosofer, författare och esoteriker, vill Salong Arcana erbjuda möjligheten till gränsöverskridande möten i alkemins tecken, där alla intresserade är välkomna att delta, oavsett bakgrund och förkunskaper.
Salong Arcana har framöver det övergripande temat: de sju planeterna med tillhörande musor. Salongsserien kommer att avslutas med ett större Mysteriespel där vi gör en uppstigning genom de 9 himlasfärerna under 2013.
Förbokning rek. (info@alkemiskaakademin.se)
 
Tempelprästinnan 2012-01-21

 

 

 

 

 

Musornas inspiration

Tempelprästinnan arbetar för fullt och mycket lustfyllt med de inspirerande musorna…  Elixir, roman, alkemiska salonger och mycket annat är under tillblivelse tack vare musornas inspirerande sång och poesi.

THE

INITIATIONS

OF

ORPHEUS.

TO MUSÆUS

ATTEND Musæus to my sacred song,
And learn what rites to sacrifice belong.
Jove I invoke, the earth, and solar light,
The moon’s pure splendor, and the stars of night;

 

Thee Neptune, ruler of the sea profound,
Dark-hair’d, whose waves begirt the solid ground;

p. 111

Ceres abundant, and of lovely mien,
And Proserpine infernal Pluto’s queen

The huntress Dian, and bright Phœbus rays,
Far-darting God, the theme of Delphic praise; 10
And Bacchus, honour’d by the heav’nly choir,
And raging Mars, and Vulcan god of fire;
The mighty pow’r who rose from foam to light,
And Pluto potent in the realms of night;
With Hebe young, and Hercules the strong, 15
And you to whom the cares of births belong:
Justice and Piety august I call,
And much-fam’d nymphs, and Pan the god of all.
To Juno sacred, and to Mem’ry fair,
And the chaste Muses I address my pray’r; 20
The various year, the Graces, and the Hours,
Fair-hair’d Latona, and Dione’s pow’rs;
Armed Curetes, household Gods I call,
With those who spring from Jove the king of all:
Th’ Idæan Gods, the angel of the skies,
And righteous Themis, with sagacious eyes;
With ancient night, and day-light I implore,
And Faith, and Justice dealing right adore;
Saturn and Rhea, and great Thetis too,
Hid in a veil of bright celestial blue:
I call great Ocean, and the beauteous train
Of nymphs, who dwell in chambers of the main;
Atlas the strong, and ever in its prime,
Vig’rous Eternity, and endless Time;
The Stygian pool, and placid Gods beside,
And various Genii, that o’er men preside;

Tempelprästinnan 2012-01-17

Röda Sophias väsignelse

 

Vackra Sophia iklädd sin röd-gyllene ljusskrud! Ber om hennes välsignelse till alla våra Sophiavänner som så önskar ….

Tempelprästinnan 2012-01-16

Det ondas omvandling

De gnostiska myterna kring Demiurgen och den fallna guden och gudinnan, Lucifer och Lucifera/Lilith/Achamot kan man betrakta som ett uttryck för mänsklighetens fall i mötet med den mörka minuspolen i universum. Filippusevangeliet säger:

 Så må var och en av oss gräva efter det ondas rot som finns inom en och den ska man dra upp med roten ur sitt hjärta. Den kan dras upp om vi blir medvetna om den. Men om vi inte märker den slår den rot i oss och bär sin frukt i vårt hjärta; den behärskar oss… den är mäktig därför vi inte är medvetna om den.

När det onda medvetliggörs kan den mörka energin transformeras inom människan och blir den ljusbringarkraft och visdomens för­med­lare som Lucifers namn namn vittnar om.  På så sätt helar människan inte bara sig själv, utan återbördar också den del av Gud som befunnits sig genom fallet i materians exil.

Tempelprästinnan 2012-01-12

 

Julens heliga graal

 

På onsdag har vi öppet hus med elixir provsmakning, glögg och tilltugg och för julglädjens skull erbjuder vi hela Akademins och Sophiatemplets sortiment av produkter till 20 % rabatt! Det blir ett perfekt tillfälle att finna julklappar till släkt och vänner och till ditt eget gudomliga barn.

Ikoner, elixir, böcker, kalendrar, alkemiska tinkturstarkit, vackra kraftsmycken och färdiggjorda presentförpackningar med alkemi- och gudinneteman finns bland mycket annat.

 

 

Därefter kl 19 börjar Sophias graal där graalsänglarna som vakar över den ursprungliga enheten och motsäger sig dualismens paradigm är vårt tema. Kort inledande föredrag följs av meditation och ceremoni med Graalsängelns elixir.

HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN!

 

Maria Magdalenas alkemi

I Bibeln kan vi läsa att Maria Magdalena i gryningen begav sig till graven tillsammans med Jesus Moder Maria för att smörja Jesu lekamen. Maria Magdalena fann då graven tom. Hon blir sedan den första (enligt tre av evangelierna för i Lukas var Petrus den första att möta Jesus och det är den traditionen som Vatikanen vilar på) att möta Jesus efter det att han uppstått i sin corpus glorificatum – gyllene kropp eller andekropp.

 Mysteriet med ljuskroppen ligger till grund för berättelsen om Jesu transfiguration i Bibeln. Alla lärjungar föll till marken när Jesus transfigurerades men alternativa källor förtäljer att Maria Magdalena var den enda som stod upp att möta den ofantliga energin som strålade från honom där uppe på berget.  Frågan är om det inte var med hjälp av Maria Magdalenas alkemiska visdom och kärlek som Jesus kunde skapa sin trans­figurations­kropp?

 När människan realiserat andekroppen eller diamantkroppen som den kallas i buddhistisk tradition, behöver hon ”inte smaka döden” kan man läsa i Tomasevangeliet. Den inre läran inom våra stora världsreligioner såsom islam (sufism), kristendomen (kristen esoterik & mystik), judendom (kabbala & judisk mystik), taoism och buddhismen (tantra) förmedlar alla en inre hemlig lära om denna odödlighetskropp. Men läran hålls fördold för de många. Visdomen om hur du skapar en farkost för själen att färdas i efter döden, anses allt för avancerad för gemene man att få insikt i. Men vem har rätt att bestämma över människans liv och hennes död? Den som tar på sig rollen att avgöra vilka som är värdiga eller inte kommer ofrånkomligt inta Guds roll och begå samma misstag som världshärskaren Asmodeus. Mysteriet skyddar sig självt … ”så låt den som hör höra” som Jesus själv uttrycker det.

Om du vill utforska dessa mysterier kring Maria Magdalenas alkemi erbjuder Sophiatemplet i samarbete med Alkemiska Akademin en afton i det.

Måndag 28 november Miniworkshop: Maria Magdalenas alkemi.

Kl 18.30-21 på Gotlandsgatan 74, pris: 200 kr Obs Förboknining! Fåtal platser kvar.

11 11 16/Tempelprästinnan

Facebook

Facebook Pagelike Widget

Arkiv